Irland-Spanien

Resebrev 5  Bally Castle - Bangor (Belfast) 060718-060722


Återigen en fin dag och åter ingen vind.
Det blev motorgång till Bally Castle ca 25nm.
För att komma in till Bally Castle måste man gå in bakom Rathlin Island och här gäller det att komma rätt i tidvattnet igen, mycket ström och turbulens kan förekomma i sundet men eftersom vinden inte behagade att komma blev det en lugn angöring igen. Kommer vinden mot strömmen kan sjön bli ganska kort och hög med andra ord inte speciell kul att befinna sig i. Till middag blev det givetvis foliebakad makrill, något bättre går ju knappas att få. Bally Castle är en riktigt trevlig liten by, en typ av badort/resort med gott om tennisbanor, golf, kricket, bowling/stor boule. Det fina vädret gjorde ju sitt till att det var fullt med folk i rörelse. På sina ställen lyser det dock igenom att vi är på N-Irland med sin historia, det står en hel del fallfärdiga hus och väntar på sitt öde ofta vägg i vägg med nya moderna hotel/resorts. Här är inte lika rent som i Skottland!
Vi stannade i två dagar, en hel del tvätt att ta itu med efter fyra veckor så en dag gick åt till det. En av kvällarna tillbringades på en av de lokal pubarna "The central bar" där det spelades live music, två killar som gjorde riktigt bra cover låtar. Givetvis var puben full och alla var med i körsång och dans, en riktigt trevlig kväll. Dags att dra till Bangor, en marina två landmil öster om Belfast. Här skulle jag äntligen få tag i ett nytt 12v-19v nätaggregat till datorn men icke, sådana finns inte att få tag på vara sig i Skottland eller Irland mycket märkligt! tur att ni har Kjell&co i Sverige.
I Sverige finns det ju säker 5-10 pc-affärer i varje större stad, men de städer vi har besökt har på sin höjd 1-2 affärer och med väldigt begränsat urval, likaså internet cafeer. Man får leta och fråga många innan man hittar något.
Bangor en stor inhägnad marina, föresten är de flesta marinor här är inhägnade. Bangor förärades med en shoppingtur, tyvärr har jag inte så mycket att säga om Bangor mer än att den ligger fint kuperat, mycket backar, ingen cykelvänlig stad alltså. Vi skulle lämna Bangor halv fem på lördag morgon och givetvis skulle grannbåten inte det utan ett par tjejer fick låna pappas båt, sen kan ni ju själv lista ut vad som händer. Givetvis fanns det ju en annan båt och på den båten fanns det killar. Så länge alla befann sig på killbåten var det lugnt, den var en bit bort, men sen blev det dags att flytta till tjejbåten och då var det inte lugnt längre. Dom lyckades hålla oss vakna större delen av natten, nu skall det kanske tilläggas: att man i en hamn en stilla natt hör allting väldigt tydligt. Givetvis sa vi till! men det var lugnt ett tag sen stegrades volymen igen, ingen musik utan det räcker med skratt tjo och tjim. Nåväl vi fick sova nästa natt!

Hälsningar
Kay & Marianne


Resebrev 6 Bangor (Belfast) - Dublin 060722-060726


Mot Ardglass, morgonen var dimmig vi gick för radar de första timmarna, vattnet håller bara 14-15 grader och mot den ljumna landluften bildas det lätt dimma eller dimbankar. Men även denna dag lättar dimman och solen tittar fram, givetvis ingen vind igen. Ardglass är som de flesta andra hamnar på denna kust en fiskehamn som är långt från sina fornstora dagar, nu med en fiskeflotta på ca tio båtar. Man dryga ut inkomsten till hamnen genom att lägga ut pontonbryggor och tar bra betalt. Allt mellan 250-430 sek för en 11m båt och då ingår toalett duschar, el och tvättmaskin kostar alltid extra. Givetvis besökte vi samma restaurang som Janne o Stina fick tips om, en liten vandring på 6 km på en smal landsväg där det gällde att vara beredd och hoppa upp i gräskanten när bilarna kom susande. Väl framme kom belöningen bestående av varsin kall pint på uteserveringen som det finns väldigt lite av här, troligen på grund av det opålitliga och normalt svala vädret. Nästa morgon bär det av mot Dublin och Howth 60nm söderut där marinan ligger, sedvanlig ordning svag vind och från syd-sydost med andra ord motorgång. Någonting som man måste vara väldigt observant på när man går kustnära 1-2nm är alla hummertinor som ligger utmärkta med vanliga plastdunkar allt från vita 5 liters dunkar till små röda bollar vilka är svåra att upptäcka, speciellt om det finns lite vita gäss på vågorna eller att strömmen drar ner flötena under vattenytan. Såg två segelbåtar som fick bogserhjälp efter att snärjt in sig.
Vi når Howth tidig kväll, marinan tillhör en av de större med 475 platser men pontonbryggorna ligger så tätt att man nätt o jämt kan ta sig i till sin ponton, inga stolpar att bära av mot. Lite fel sidvind här och man går på en annan båt, kan tänka att försäkringspremien är hög. Dagen därpå tog vi tåget in till Dublin och vidare in till Connolly street som är den näst bredaste gatan efter Champs-Élysées (Paris). Här utgick även bussturen som med guide skulle ta oss runt Dublin. Turen är perfekt för att få en snabb uppfattning om stan och för att själva kunna lägga upp en egen besöksrunda, biljetten varar i 24 timmar så hoppar man på vid 14-tiden kan man dagen efter ta sin egen runda då det finns 20 hållplatser att hoppa av och på vid. Vi valde att hoppa av vid The Tempel, ett antal kvarter med bara Musikpubar och restauranger där den mest kända och äldsta är The Tempel som också området är uppkallat efter. En törstsläckare hann vi givetvis med. Snabbt bestämde vi att det dag två skulle spenderas ett antal timmar i dess kvarter. Kay passar här på att hoppa in till frisören som för 120sek snabbt och lätt klipper bort 40 år, nu liknar han en skolepåg igen. Ena! du är fortfarande bäst på att klippa! Vi hoppar på bussen igen och fullföljer turen, jag kommer inte att räkna upp alla kända platser som vi passerar det är en hel del! De gamla resterna av ringmuren som en gång omgärdade Dublin för att hålla ute alla krigsherrar och då också vikingarna fanns det inte mycket kvar av om man jämför med Visby. Jag går inte in på det historiska det skulle ta alltför lång tid. Turen går givetvis förbi Guinness bryggeriet och även detta lägger vi upp på nästa dags tur, Guinness görs ju bara här! Guinness bryggeriet blev lite av en besvikelse! I skum belysning får man guida sig själva genom en gammal del av bryggeriet som är omgjort till utställningshall med montrar. Och med avsaknad av ljuddämpning och ett helt gäng med skolklasser blev ljud volymen till slut rätt påfrestande. Som belöning fick vi på översta våningen en nytappade Guinness som ingick i inträdet ca 120sek. Nåja nu vet vi hur man brygger en Guinness till viss del. Vi marscherar raskt tillbaka till The Tempel för att vila öronen med lite Irländsk folkmusik och ett par pint. Kan tyckas att vi bara är ute och letar upp vattenhål, men man blir törstig av att vara ute och vandra i värmen. Resten av kvällen tillbringas med att äta gott och lyssna på musik. Sista tåget till Howth gick redan 23.00 så det blev ingen lång kväll, väl framme vid stationen visade sig att strömmen tagit slut och att vi skulle ta bussen istället, det blev en riktig mjölk-tur ett stopp var 1000m. Så fick vi i alla fall sett en annan del av Dublin med sina förorter, man måste se det positiva! Lunch nästa dag lämnade vi Howth för att gå mot Arklow 36nm söderut med syvästlig vind 6-8ms perfekt! Men ack det blev syd 10-12ms och med en sydgående ström som gjorde havet till en berg o dalbana, vi stod ut i 2 timmar sen lade vi om kursen för att gå in till Dun Laoghaire vår dyraste marina hitintills 430sek! Färden fortsätter nästa dag till Arklow! Mer om det i nästa brev.

Bästa hälsningar

Kay&Marianne

 


Resebrev 7 Dublin - La Coruna/Spanien 060726-060816


Som sagt Dun Laoghaire dyrt, nytt, stort och avsaknad av charm och ej att förglömma den längsta promenaden vi gjort på en flytbrygga för att komma till toaletterna. Att gästbåtar förvisas längst ut på flytbryggorna som behöver tvättrum mest och har betalt bra är helt förkastligt. Det blir ju inte bättre när sen hastigheten i hamnen var satt till sex knop! och alla som skulle ut och in i hamnen passerade gästbryggorna, svall? JA. Hamnen rekommenderas inte! Vidare mot Arklow, vi har via VHF väder fått reda på att de närmaste dagarna skulle bli rejält blåsiga. Vi får bra skjuts ner till Arklow de 34nm avverkas på 5 timmar. Arklow var för många år sedan en av Irlands största fiskehamnar men marinan var i storlek med Humlebäck, trångt! Men allt fanns och även plånboken klarade sig hyfsat 28EU/natt. Om man inte räknar in en förlorad mobiltelefon! Ibland tror man att oturen inte kan bli värre. Marianne stoppar ner telefonen i ett ytterfack på ryggsäcken, när hon sen kliver över mantåget hörs ett plopp! en mobil på tre meters djup. Sömmen i ytterfacket hade släppt så det var fritt fram för mobilen. Tog genast fram Vincent´s håv och förlängde den med båtshakar, men dyn gjorde det alltför svårt. Lågvattnet var på väg så vi bestämde oss för att prova när vi kom tillbaka från stan. Och se skam den som ger sig, efter ett par försök låg telefonen i håven. Telefonen gick givetvis inte att rädda men sim-kortet finns nu en av reservtelefonerna. Arklow är faktisk en riktigt trevlig liten stad med mycket folk i rörelse
Vi stannade fyra nätter innan vädret slog om till västliga vindar, startade 13:00 och vi fick fin fart ner till Kilmor Quay som ligger på sydkusten 50nm ner, som vi nådde 22:00. Stannade en dag i Kilmor för att se oss omkring, likt övriga fiskebyar inte så mycket att orda om. Nästa etapp ut till Kinsale på 80nm startades 06:00 med fin nordanvind i fem timmar sen fick motorn ta över igen, Kinsale nås 18:00. Kinsale ligger vid en flod och är delvis belägen på sluttningarna, kort sagt den ligger riktigt fint. Vi stannar fyra dagar för att förbereda oss inför de 500nm ner till La Coruna på Spaniens nordvästra spets. Båten gås igenom, mat handlas, kläder tvättas, väderprognoser kollas på Internet, tanka diesel och koppla av. Det är faktiskt inte helt lätt att få tag i prognoser som sträcker sig fem dygn fram, man måste gå på Internetcaféer när dom finns!. På Kinsale Yacht Club fanns en prognos på fyra dygn men den inriktade sig på Irlands och Englands farvatten. Lite isobarkartor ner till Spanien fanns men det var svårt att få en uppfattning om vädertrender som skulle kunna uppträda så det blev ett antal besök på Internetcaféet. Den 8/8 13:00 beger vi oss ut från Kinsale med en väderprognos som säger nord-nordostvindar så långt ögat eller väderdatorerna når. De första 14 timmarna ger oss sydvästvindar då en liten front skall passera innan vinden vänder på nord, så det blir en bidevindbog i 5-8m/s. Första dygnet avverkar vi 136nm, vi seglar andra dygnet med nordostliga vindar på 5-10m/s solen skiner och endast ett par moln på himmeln en riktig önskesegling. Tredje dygnet ökar medelvinden till 8-12m/s och fortfarande sol från en klarblå himmel. Nätterna har varit klara med en fullmåne som lyst upp vägen ner till Spanien, önskesegling! På dagen fjärde dygnet lättar vinden ut och vrider lite på nord vilket innebär plattläns, så det blir till att kryssa/slöra lite för att inte rullningarna och den låga farten skulle bli alltför enerverande. På kvällen till sista natten har vi månen med oss och han lyser åter upp vägen för oss, magiskt! Vinden ökar från 5m/s till 8-13 och ger oss bra fart ner till La Coruna som vi når tidig kväll i en ganska frisk sjöbris. Delfiner har kommit och hälsat på varje dag och ibland även på natten. Att angör Spaniens kust efter fyra dygn och 4 timmar var en skön känsla, speciellt efter att ha seglat över beryktade farvatten som Fastnet, The Sole och Biscaya. Vi var framme i Spanien! rätt stolta och rätt trötta och stöp i kojen 21:00 och vaknade inte förrän 10:00. Dagen efter undrade våra grannar vad vi tyckte om konserten och fyrverkeriet uppe på hamnplanen. Vadå fyrverkeri! Jag hade vaknat ett par sekunder och undrat vem i farstun det e som spelar så högt och somnat om. Mathållning under överfarten? Marianne hade förberett tre rätter som bara behövdes värmas. Middag 1. bestod av Lasagne. 2- 3. Köttgryta med ris, riset anrättades genom att hälla ris och vatten på en mattermos och låta ligga 30-45min. 4. Nudelsoppa med färdigstekt kyckling. Maten är en viktig del i ombordlivet speciellt när man är vaken mer eller mindre dygnet runt. Vem seglar på natten? Vi lade upp ett vaktschema där en av oss är vaken/har vakt i 3-4 timmar, den som känner att han kan sova lägger sig först, vi har på denna överfarten inte bestämt vem som skall lägga sig först. Risken är att om man missar sömntåget när det är ens tur att sova bara blir frustrerad över att inte kunna somna. Det tar lite tid att komma in i sovrutinen, det går inte att sova på beställning. Enligt andra som vi pratat med kan det ta ett par-tre dygn innan man hittat dygnsrytmen. Under överfarten sov vi nog inte mer än 3-4 timmar/dygn, men då finns det också ett antal vilotimmar då man bara ligger och slappar/vilar och dessa timmar gör mycket på sömnbehovet har vi märkt. Det märkliga med denna turens sömn var att sömntåget inte ville infinna sig, man kände lite trötthet men ingen riktigt tung trötthet, vi var ju lite spända första dygnet men sen var det något annat som gjorde sömntågets ankomst uteblev vet ej varför! Det tar troligen lite fler dygn att komma in i rytmen. Mer om La Coruna i nästa brev. Lev väl och sköt om er.

Hälsningar
Kay&Marianne